ORAŞUL ÎN LIRICA ROMÂNEASCĂ
Antologie de PETRE STOICA
Prefaţă de MIRCEA MARTIN
Poezia
noastră a fost timp îndelungat bănuită de exces de orientare spre
natură şi ruralism, cu şi fără recuzită semănătoristă. Cercetând atent
fascinanta bibliotecă a liricii româneşti vom descoperi numeroase
versuri inspirate din tematică orăşenească. De unde se vede că poetului
născut pe meleagurile Mioriţei îi plăcea să călătorească şi cu
aerostatul, automobilul sau aeroplanul, nu numai cu tradiţionalul car
tras cu boi. Deschizător de drumuri rămâne şi în această direcţie
Eminescu prin poemul PRIVESC ORAŞUL-FURNICAR, indiscutabil de viziune
modernă. Desigur, încercări poetice având urbea subiect găsim şi
înaintea Luceafărului, ele ne interesează însă în mică măsură, întrucât
decorul lor rămâne Parisul sau Berlinul. La fel de puţin ne interesează
poezia târgului, a "locului unde nu s-a întâmplat nimic" - în cele din
urmă un sat mai mare, ameţit de flaşnete şi praf, pururea bântuit de
melancolia şi restriştea toamnelor cu miros de fân umed. Excludem
totodată din sfera interesului poemele patinate de umbra romantismului :
burgul şi oraşul medieval. Umblând neabătut pe cărările de aur
descoperite, ajungem la fericita concluzie că stăpânim o extrem de
bogată lirică inspirată de universul dinamic al oraşului modern, de tip
occidental, în dezvoltare accentuată şi pe meridiane româneşti, încă
înaintea acestui secol. Adunând laolaltă versurile care îl exprimă, avem
în faţa ochilor un tablou expresionist revelând destule trăsături
specifice faimoasei mişcări spirituale, cum ar fi : demonismul, haosul,
teama, înstrăinarea, pierzania. Iată doar câteva flori întunecate,
culese din grădina unor poeţi de orientări şi vârste diferite :
"Monstruos se-ntinde-oraşul, /Viciul joacă-n el pe brânci, / Are case,
lanţ de stânci, / Dracii-n toate şi-au lăcaşul."" (Al. Macedonski),
"Oraşul sur, cuprins de valul brumei, / Se-ntinde-n vale ca o apă mare, /
Şi larg îşi pierde ţărmurile-n zare / Clocotitor de frământarea lumei."
(Alice Călugăru), "Ah! psrca tot oraşul e un uriaş, pe care / L-au
ferecat duşmanii în lanţuri, şi mereu, / Se zbate,-ntr-o supremă,
zadarnică sforţare, / Clocotitor de ură, ţipând spre Dumnezeu..." şi "Ce
suflet e-n cetate, demonic şi barbar!...(Mihail Săulescu), "Sunt
zăngăniri ciudate, şi paşi de trecător, / Sunt ţipete de goarnă, sunt
clopote ce mor,/ Şi-orchestre-n depărtare, şi uruit bizar, / Şi ritmuri
de motoare, într-un concert barbar." (Vintilă Paraschivescu), "Oraşul
pare la o vreme / Un monstru osândit să urle!(Caleidoscopul lui A.
Mirea), Umblă maşinile supamantesti. În nevăzut, peste turnuri /
intercontinentale zvonuri elctrice. / De pe case antenele pipăie spaţii /
cu alte graiuri şi alte veşti."(Lucian Blaga). Păienjenişul exemplelor
se poate extinde până în prezent, oprindu-se la autori ca Ioan Alexandru
(cel de dinaintea "îngheţului" său liric) şi Mircea Florin Şandru.
Oricum, prin cele arătate ne aflăm în vecinătatea lui Georg Heym,
cântăreţul cel mai întunecat al oraşului (bântuit de moarte, demoni,
teamă), Creator al unei lumi de coşmar kafkian, invadată de toate relele
din cutia Pandorei! Să nu ne speriem, în lirica noastră citadină apare
şi exuberanţa sărbătorească (Ion Vianu, Ilarie Voronca, Ştefan Roll)
grea de culorile născute din spectacolul străzii, restaurantului,
barului, cinematografului s.a.m.d. Şi ea este o trăsătură a
expresionismului, cea reprezentată de Ernst Stadler, ieşit din şcoală
flămândului Verhaeren.
Oare nu merită cititorul o antologie a oraşului modern în poezia românească?
1981
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu