duminică, 23 octombrie 2016

JURNAL GERMAN, II Petre Stoica din "Caligrafie şi Culori"(1984) 8 DECEMBRIE, 1967 (partea a patra))


Mi s-a facilitat o întâlnire cu profesorul Kurt Pinthus, şi cum ora vizitei se apropie, mă stăpâneşte nerăbdarea conjugată cu emoţia. Pentru germanişti, numele său este o noţiune. Antologia lui Pinthus MENSCHHEITSDAMMERUNG, dedicată poeţilor expresionişti cucerise notorietatea în urmă cu cinci decenii. Succesul ei din 1919 se perpetuase la reeditarea din 1959! Între aceste date istoria înregistrează evenimente cumplite, care au traumatizat lumea într-o asemenea măsură, încât faţa i se schimbase până la a nu mai semăna cu ea însăşi. Câţiva din pleiada celor antologaţi (Heym, Stadler, Trakl), muriseră prematur, fără a avea certitudinea omologării marelui lor talent. Unii s-au prăpădit pe sălbaticele fronturi ale primului război mondial, alţii ceva mai târziu, exilaţi pe meridiane depărtate unde aveau să cunoască umilinţa şi foamea, iar bietul, inofensivul van Hoddis înnoptat ca şi Holderlin, fusese ucis de nazişti. Supravieţuitorilor nu le-a mai rămas decât să-şi aleagă drumuri noi, întrucât furtuna care îi purtase cândva, în albia aceluiaşi fluviu, numit după o convenţie expresionism, se risipise de mult prin văzduhul nemărginit ca şi propria lor fantezie, înflăcărată şi sfântă. Şi în cele din urmă, a rămas doar unul singur, cel care îi unise într-o carte, eternizandu-i şi dub această formă.
Dus cu gândul la toate acestea, mă îndrept spre locuinţa lui Kurt Pinthus de pe strada botezată cu numele poetului romantic Gustav Schwab. La poartă sunt aşteptat de sora profesorului, care mă conduce amabil în "studio". Interiorul e compus din mobilier foarte modern, confortabil, solid. Sunt poftit să iau loc într-un fotoliu adânc, care te poate răsuci în orice direcţie ai dori. Mă aşteptam la o ambianţă oarecum anacronică. Dar prezenţa noului de-aici îşi are explicaţia în însuşi avatarurile trăite de stăpânul lor! Kurt Pinthus a avut o existenţa zbuciumată, care nu i-a permis statornicirea într-un loc anume: după 1933 părăseşte Germania stabilindu-se în câteva oraşe americane, apoi asemenea unui erou din romanele lui Remarque, cu acte false, revine în ţară, nu în aventură romantică, ci ca să-şi salveze uriaşa biblioteca. Cele cinzeci şi cinci de lăzi cu cărţi îl urmează pe drumuri lungi şi ciudate, încheiate până la urmă într-un port din Statele Unite. Acum e stabilit definitiv în ţara de baştină. Motivele pentru care şi-a ales drept reşedinţa Marbach-ul sunt lesne de înţeles. Profesorul Pinthus a trecut prin multe, viaţa lui pe care mi-o povesteşte cu un haz mărginind adeseori amărăciunea, este o biografie de dimensiunea fabulosului. Deşi octogenar, munceşte şi azi cu o secretă energie, demnă de invidiat până şi de cei mai tineri! Printre altele, editează opere ale expresioniştilor şi în acelaşi timp îşi defintiveaza pentru tipar monumentala istorie a teatrului, domeniu în care a adus interpretări dintre cele mai originale.
 Kurt Pinthus

Venisem pentru o vizită extrem de scurtă (avertizat că profesorul este uşor bolnav din pricina unei răceli), şi iată-mă plecând din această lume a umbrelor reînviate, după o şedere a cărei lungime de peste trei ore o dorise gazda însăşi...

9 DECEMBRIE

Un prieten din Frankfurt ţine neapărat să-i cunosc familia, care locuieşte la Ludwigsburg. La ora convenită prin telefon, tatăl sau vine să mă ia cu maşina. Situaţia mi se pare puţin neobişnuită: până adineaori nu-l văzusem niciodată pe acest om şi iată-mă acum abandonat lui, pe un drum absolut necunoscut. În discuţia noastră, intimă încă de la început, apare şi o firească muţenie: trecem Neckar-ul, şi orăşelul care mă încântase câteva zile rămâne în urmă, încoronat cu nori elegant desenaţi de o mâna suavă. Şi în faţa ochilor nu mai am decât şoseaua curgând lin printr-o pădure cu impercetibile sunete de cristal
Ludwigsburg
.

Pinthus (* 29 aprilie anul 1886 în Erfurt ; † 11. luna iulie anul 1975 în Marbach am Neckar , pseudonimul Paul Potter) a fost un scriitor german și jurnalist.
. În calitate de mediator și pionier literar expresionismului în Germania, el a fost în contact permanent cu autori ca Johannes R. Becher , Gottfried Benn , Max Brod , Theodor Däubler , Albert Ehrenstein , Walter Hasenclever , Kurt Hiller , Franz Kafka , Franz Werfel și Paul Zah . În calitate de consilier literar al editurii Rowohlt și ca lector la Kurt Wolff Verlag , a ajutat mulți scriitori ai expresionismului pentru publicare. În anii 1919/1920 a publicat antologia poem Menschheitsdammerung , care a devenit opera literara standard și introducerea lor arată evoluția expresionismului literar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu