vineri, 18 martie 2016

Petre Stoica, fragmente de interviuri(5)























Petre Stoica:

..."Am ajuns redactor la SECOLUL XX printr-un miracol pe care nici azi nu mi-l pot explica. Era într-un moment în care şeful meu direct de la Editura pentru Literatură Universală se pregătea să-mi desfacă contractul de muncă. Se întâmpla în perioada în care grupul nostru (Nichita Stănescu, Modest Morariu, Vasile Gorduz, Grigore Hagiu, Mircea Ivănescu, Cezar Baltag, Eugen Mihăescu, Irina Mavrodin) îşi trăia vârful boemei. SECOLUL XX, în care am avut norocul să lucrez sub aripa redactorului şef, Dan Haulică, un om de mare inteligenţă şi cultură, înţelegător în toate împrejurările. Treisprezece ani la SECOLUL XX au fost treisprezece ani de popularizare a literaturii de limba germană. Am muncit cu o plăcere enormă, deşi multe unelte de lucru îmi lipseau, dar ştiam că efortul meu va rodi.
   Am primit numeroase felicitări pentru efortul de a pune la îndemână cititorului român pagină beletristică scrisă în limba lui Holderlin. Oamenii care m-au îmbrăţişat pentru realizările în domeniu au fost marii bărbaţi Oscar Walter Cisek şi Alfred Margul-Sperber. De altfel marele domn Cisek m-a recomandat şi mi-a facilitat primul meu drum în Germania. Mă gândesc cu mult drag la zilele când trudeam la SECOLUL XX. Mă vizitau cu materiale interesante intelectuali de bună calitate cu care între timp m-am şi împrietenit: Adrian Maniu, Edgar Papu, marele traducător din germană Ion Roman, Leopold Voita, Ned Isbasescu, Mariana Şora (ne cunoşteam demult, mi-a fost asitenta la germană), Virgil Nemoianu, Nicolae Balotă, ciudatul Ion Caraion (care pentru binele pe care mi l-a făcut mi-a dat o copită) şi mulţi, mulţi alţii care nu-mi trec acum prin fluviul memoriei."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu